Bitó Produccions
és una empresa que va néixer a Salt (Girona) i que gestiona diversos
esdeveniments culturals que s’organitzen a diferents llocs, però el territori
on especialment l’empresa organitza més activitats és a Catalunya. De manera
particular es dediquen a la producció i gestió de diferents arts escèniques, intentant
trobar una forma mixta dels models concrets de gestió que existeixen: el model
anglosaxó i el model europeu-continental.
D’una banda, dins
del model anglosaxó la demanda cultural surt del reclam dels ciutadans, i
l’estat els dóna suport econòmic per tal de permetre que els impostos es
desgravin. Així, la cultura depèn de les empreses privades, no hi ha
subvencions de l’estat. D’altra banda, dins del model europeu-continental, el
poder polític decideix com funcionarà la cultura d’un país, i per consegüent
quins seran els fonaments que la definiran.
Certament, la
crisi que afecta econòmicament a nivell mundial, però sobretot europeu, ha
propiciat que la falta de recursos monetaris exhaureixin el model
europeu-continental. Per aquest motiu la cultura que trobem actualment, i amb
la que ens hem estat topant els darrers anys, és més general i menys
sofisticada.
Bitó Produccions
creu que hi ha coses que han de ser públiques -com l’educació o les sales
d’exposicions-, però que haurien de gestionar-se de manera privada. Aquesta és
la fórmula en la que s’ha especialitzat Bitó Produccions, i així, en aquest
mateix marc, l’empresa duu a terme -de manera compartida-, el festival de
teatre Temporada Alta.
En aquests
moments el Temporada Alta està considerat un dels festivals de teatre més
importants de l’Estat Espanyol i també d’Europa. En la seva primera edició el
festival comptava amb quatre actuacions, més tard, al 2013, ja en tenia
vuitanta vuit. L’any 1992 el pressupost era de 6000 euros, i al llarg dels anys
ha anat creixent de la mateixa manera que ho ha fet el reconeixement del
festival en si, que ja compta amb el premi nacional de cultura i s’ha convertit
en un festeig on tothom hi té cabuda.
Les línies de
creació del Temporada Alta tenen com a objectiu obrir les portes de Catalunya i
de l’Estat Espanyol al teatre independent, per tal d’esdevenir motor de creació
escènica de les Comarques Gironines, ajudant a que no només es facin
espectacles nous, sinó que a més a més, s’estrenin a Girona i augmenti el reconeixement
de la demarcació a diversos llocs del món. En aquests
moments Catalunya és molt potent quant a producció de text teatral, però
intentar que a fora es reconeguin les produccions catalanes i que també tinguin
sortida més enllà de l’Estat Espanyol és una feina important i necessària a
llarg termini. Buenos Aires i Berlin són els llocs de producció teatral més
importants del moment, és per això que cal internacionalitzar la marca
Temporada Alta i aconseguir sponsors internacionals.
El Temporada Alta
compta amb un ventall molt ampli de propostes que reuneix també un públic molt
variat. La manera de comunicar-se amb la gent, però, ha canviat. Abans era
suficient fer una roda de premsa i publicar un anunci al diari per tal donar
per fet l’apartat de comunicació, però actualment, amb l’arribada i el
desenvolupament dels nous adveniments tecnològics, és important saber utilitzar
les formules 2.0.
Els esforços de
màrqueting s’han de basar en fer que l’espectador que consumeix teatre en torni
a consumir més, la qual cosa demana o exigeix tenir una base de dades molt
àmplia, i també, intentar fer propostes de forma individual de cara als clients
del festival. Vendre cultura no atipa al ciutadà: quanta més en consumeixes més
en vols. Es tracta de crear i ampliar una necessitat. La comunicació cada
vegada s’ha de fer per vies més estranyes. És a dir, per parlar amb el ciutadà
has d’entrar dins del seu terreny, i això implica conèixer tots els terrenys
dels tots els ciutadans als que es vol vendre el Temporada Alta. Tanmateix cal
tenir present als consumidors habituals, considerant que el millor
propagandista és aquell que ja et coneix.
Des de Bitó
Produccions consideren important fer un balanç artístic amb valoració tant
positiva com negativa per tal d’explicar correctament la repercussió econòmica
que ha tingut el festival. S’han d’explicar a la societat els motius pels quals
han participat amb els seus impostos en un esdeveniment d’aquesta mida. Així
com també és important gestionar els projectes a tres o quatre anys vista, a fi
d’esbrinar de manera progressiva a on vols arribar i com ho vols fer. Amb la
finalitat de tenir l’oportunitat de rectificar si és necessari.
No solament això,
sinó que també és molt important tenir en compte totes les àrees: la programació
de la part artística, la gestió i l’administració, la comunicació, la tècnica,
la producció i el màrqueting... I fer-les treballar de manera conjunta.
Aquest tipus
d’esdeveniments sorgeixen d’iniciatives culturals que tenen com a requisit
primer l’acció d’equivocar-se. S’han de córrer riscos i fallar de tant en tant
a fi de corregir errors i tenir l’oportunitat de millorar-los.
Núria Olivé, Megan Descayre, Eduard Serra, Daniel Torrente i Marc Surià
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada