dimarts, 31 de maig del 2016

Els núvols del periodisme

El sol va amagant-se a darrere dels núvols que comencen a dominar el cel, la ciutat de Girona es va apagant, les primeres gotes cauen i les que vénen a continuació ho fan amb més força i a més, acompanyades de trons i llamps; després del dia tan solejat en poc temps una gran tempesta està sobre nostre. Arribo ben xop a la Biblioteca Pública Carles Rahola de Girona, mentre pujo les escales, el silenci és interromput pels trons i el soroll de l'aigua que colpeja els vidres. A la sala hi ha gent esperant, avui en Xavier Martí Ylla és l'encarregat de la sessió "És màrketing la cultura en els diaris?”, dintre del cicle “Llegir diaris i no morir en l’intent”. Xavier Martí és un periodista i historiador que està especialitzat en temes de política i cultura; també, és membre de l’Associació Catalana de Periodistes Culturals.

Xavier Martí entra a la sala amb paraigua en mà, un barret i fent preguntes reflexives que introdueixen el tema principal de la xerrada, amb una afirmació final «avui parlarem de marketing». Després de la gran entrada, Xavier Martí fa cinc cèntims del terme cultura, citant a Iván Tubau i la seva obra “Teoría y pactica del periodismo cultural”. Segons el periodista, els mitjans abans eren el quart poder però actualment no en tenen gaire.

La ideologia és un dels temes més analitzat en els mitjans de comunicació, quin mitjà es decanta per uns valors polítics o un d'altres. Xavier Martí considera que la concentració dels mitjans provoca la manipulació, ja que qualsevol mitjà respon a un interès. El que es publica és el que interessa als amos dels mitjans, que acaben conduint a un determinat pensament, perquè tots els diaris responen a un ideal. El periodista afirma que «quan llegim, veiem, escoltem i vés a saber quina finalitat hi ha darrere», tots els mitjans no són imparcials, inclòs una cooperativa, perquè respondria als seus socis.

És sorprenent la quantitat de mitjans que formen els grans grups audiovisuals, per exemple, Prisa va ser el primer grup de comunicació de l’Estat Espanyol l’any 2008 i el 2015 estava dintre dels 10 grups més importants del món. Xavier Martí detalla tots els mitjans que estan dintre d’aquest grup espanyol, una sorpresa en conèixer el gran nombre d’empreses que engloba i responen al mateix interès, el de Prisa. 

El silenci regna a la sala mentre Xavier Martí dóna pas a la situació de la cultura, només els trons trenquen l’harmonia periodística que es respira. El periodista agafa mitjans de comunicació en l’edició de paper i fa una anàlisi sobre com cada mitjà tracta la cultura dintre de les pàgines del diari. Xavier Martí opina que la cultura interessa poc al públic encara que té una gran importància en el conjunt del mitjà però té poca representació en la portada; hi ha poques publicacions culturals que no siguin activitats programades.

La xerrada conclou, el periodista Xavier Martí ens lliura un paper amb una bibliografia essencial, mentre baixo les escales de la biblioteca llegint els títols dels llibres ja no sento els trons, encara plou però no amb la mateixa intensitat. Alço la vista als núvols grans que dominen el cel i em ve a la ment la gran empresa audiovisual que concentra desenes de mitjans de comunicació que obeeixen a un mateix interès; el núvol és la gran empresa i la pluja allò que volen que llegim per tal d’aconseguir els seus interessos, una comparació molt literària però que no s’allunya de la realitat actual del periodisme. 

Miguel Rodríguez Peña

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada