dimecres, 27 d’abril de 2016

Fem la volta a la Gestió Cultural


Bòlit n. m. 1. Tros de fusta cilíndrica acabada en punta que es fa saltar picant-lo amb una pala, dita cana, de dalt a baix, per llançar-lo després d’un segon cop.

2. Anar de bòlit, actuar precipitadament, a causa de tenir moltes ocupacions, a corre-cuita.

Però no tant de bòlit va entrar Carme Sais a l’aula Rafel Llussà parlant de la seva trajectòria professional i del ventall de possibilitats que té la gestió cultural avui en dia. Va ser el passat dilluns 18 d’abril quan vam tenir la oportunitat de trobar-nos cara a cara amb la directora de Bòlit Centre d'Art Contemporani de Girona. La conferència es va iniciar amb la presentació d’un projecte molt sucós i de collita pròpia: la Guia de bones pràctiques de la gestió cultural.

Davant de la indefinició en la qual es trobava la professió de gestor cultural, Carme Sais va decidir actuar juntament amb Gemma Canadell i altres col·laboradors en la redacció del manual. La guia va ser publicada per l'Associació de professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (juliol 2011). La guia tracta de posar remei als diversos problemes als quals s’enfronten els gestors culturals primerencs. “El manual respon a preguntes obligades: com, quant s’ha de pagar a l’artista?, com es planifica el projecte? O, què s’ha de tenir en compte amb la fiscalitat?”, afirmava Sais. De fet, era una guia necessària per garantir una bona feina metòdica i a la vegada organitzada.

Font: Laura López Angulo

La gestió cultural és una d’aquelles feines que sempre ha estat envoltada d’una aura mística. És, juntament amb la filosofia i la cultura clàssica, una d’aquelles professions que desperta un “I això per a què serveix?” en l’interlocutor. És també una curiosa forma d’honorar una professió que engloba gairebé tots els sectors culturals coneguts, ja sigui literatura, pintura, escultura o música. Segurament amb la intenció de mitigar aquest efecte, Carme Sais va decidir parlar d'allò que realment significa ser gestor cultural i va començar per treure’ns de l’error: “Hi ha moltes persones que els hi costa identificar-se amb la professió” ens diu, “molts gestors culturals ni tan sols saben que ho són”. I això té una fàcil explicació: “La majoria de gestors culturals s’han anat formant a través de la pràctica durant més de 25 anys”.

A més a més, a partir d’aquesta suggerent guia, la directora ens va posar al dia de les activitats que ha aconseguit solidificar i de totes les altres que s’estan posant en marxa. El més destacat de tots aquests projectes és el Bòlit. Degut a problemes econòmics, però, no s’ha pogut establir un únic espai propi destinat a la cultura. Això ha generat que l’evolució dels projectes i la institució es ralentís i que la seva visibilitat, en contrapartida, sigui reduïda. Per tant, aquest centre ha anat definint-se en petits racons de la ciutat de Girona, - en l’edifici de Sant Nicolau i el Centre Cultural la Mercè, entre d’altres- localitzats en punts turístics, la qual cosa proporciona major accessibilitat al públic. Davant d’aquesta situació, però, Carme Sais adopta una postura més optimista i ens remarca la idea que “és més important el contingut que no pas el contenidor”.  Això es reflecteix en un projecte positiu, acollidor i característic: el Mercat de la Volta al barri de Sant Narcís que acull joves artistes novicis per presentar les seves obres artístiques. L’espai presentat en forma de galeria es du a terme el segon dissabte de cada mes i promou un comerç innovador al barri; fomentant parades amb art i artesania, música en viu, tallers infantils, exhibicions, exposicions i molt més per celebrar l’Art Km0.

Carme Sais adopta un to nostàlgic i admet que l’ofici de gestor cultural també suposa decepcions i la frustració de -a vegades- no poder dur a terme un projecte en el qual s’hi ha dedicat molt de temps.

No és fins al final de la conferència quan tot pren sentit i descobrim una caixeta de fusta que guarda una pala. Es tracta d’un aparell indispensable del joc tradicional que dóna nom al Centre d’Art Contemporani Girona: “Bòlit”. I amb la definició d’aquest, Carme Sais conclou una xerrada que ha donat, de ben segur, la volta als plans de futur de més d’un assistent.

Per a més informació, us convidem a visitar la pàgina web del Bòlit. Centre d'Art Contemporani de Girona:


Alba Botella, Alexander Garcia, Juliana Giovanardi, Laura López, Lydia López, Clàudia Mir, Alexander Souren. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada