dilluns, 25 d’abril del 2016


Fontana d’Or alias CaixaForum Girona, un espai emblemàtic de la cultura catalana

CaixaForum Girona, popularment conegut com la Fontana d’Or, és un dels edificis més emblemàtics de la cultura gironina. Des de l’edat mitjana –més concretament, des de l’any 1078– ha estat un referent en la vida de Girona. Malauradament, són pocs els que li coneixen la història i les diverses funcions que va anar tenint des del seu origen fins a principis d’aquest segle.
La referència més antiga de l’edifici es troba en un document de l’any 1078 en què es relata que l’edifici que ocupa actualment el CaixaForum Girona va ser de fet –fa gairebé mil anys– un molí. Al llarg del temps, l’edifici va experimentar molts canvis arquitectònics i va passar a mans de moltes persones entre les quals destaquen les famílies Sitjar i Moret, i l’hostaler Narcís Rigau que l’any 1763 l’acabarà convertint en una fonda. L’hostaler va batejar l’edifici amb el nom de Fontana d’Or que, segons sembla, ho va copiar d’un hostal de categoria de Madrid.
D’altra banda, amb el pas del temps, l’edifici va anar adquirint diverses funcions: molí, hostal, taverna, fonda, residència dels jesuïtes, gimnàs, seu de l’Schola Orpheonica Gironina,Banc de Catalunya, Caixa d’Estalvis de la Generalitat de Catalunya, entre altres usos. Finalment, al segle XX va ser restaurat i es va convertir en el centre cultural CaixaForum Girona.
 
Pati interior (CaixaForum Girona) FONT: Georgiana R. Ionita
Aquest centre social i cultural organitza anualment visites guiades perquè la gent vingui a descobrir la seva fantàstica història. Aquest any se’n van fer dues: el 14 de febrer i el 10 d’abril. Jo hi vaig anar el dia 10 d’abril, era un diumenge. Érem només 6 persones; 2 de cada generació. Durant¿Cómo llegar?DuraD una hora i escaig vaig viatjar en el temps. Em vaig deixar portar per la imaginació. L’edifici era fascinant; gairebé podia respirar l’ambient d’aquell temps i veure la gent fent la seva vida quotidiana. A través de les paraules de la monitora l’edat mitjana prenia vida davant els meus ulls.
 
Em va sorprendre descobrir que un edifici aparentment 'nou' és de fet un molí mil·lenari que es va anar transformant i adquirint uns usos tan diversos. Hi ha qui diu que descobrir coses noves ens provoca un plaer superior que el plaer de menjar-nos un bombó de xocolata. Amb això hi estic d'acord.
 
Aquesta visita guiada era una de les que menys m’interessava de totes les que el centre organitzava. Però el títol La Fontana d’Or em va despertar la curiositat, així que, sense tenir cap coneixement previ sobre l’edifici, vaig decidir assistir-hi. Honestament, per un moment vaig pensar que anava a arruïnar una hora de la meva vida. Però no va ser així! La visita va superar de lluny les meves expectatives. Clara, concisa i concreta; així va ser una visita guiada perfecta.
La curiositat no només no va matar al gat, sinó que el va tornar més llest.

Georgiana Ramona Ionita

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada