diumenge, 27 d’abril de 2014

Conferència de Francesc Ten

El passat dimecres 9 d’abril ens va visitar Francesc Ten, Cap del Servei de Publicacions de la Universitat de Girona. El ponent va remarcar la importància de la lectura en el nostre àmbit. Va parlar d’ una de les persones que li va contagiar l’hàbit de la lectura, Modest Prats, professor de la facultat que ens ha deixat recentment.
La conferència es va centrar exclusivament en l’explicació de les parts d’un llibre, topografia, estils, tipologia i distribució d’aquests. Per tant, vam aprendre que un llibre està composat per: la tapa, contratapa, portada, solapes i crèdits, part molt important que sovint està mal resolta. Segons els grans tipògrafs, és molt important que un bon dissenyador de tapes tingui la màxima invisibilitat entre autor i lector. A diferència d’un fulletó o anunci, que el més important de tot, és el disseny per tal de cridar l’atenció. Ten va voler destacar la importància de simplificar els textos, fer-los lleugers i agradables a la vista, sense sobrecarregar-los d’estils i va afegir algun error corrent com la tendència a posar els títols al mig de la pàgina, quan la vista capta amb més facilitat el primer quart de pàgina.
Actualment, rarament es respecten les proporcions dels marges de llibres. A classe ens va mostrar diversos exemples però les més recomanades serien, començant per la part interna del llibre, d’1, 2, 3 i 4 centímetres, acabant pel marge inferior. La bellesa de la taca (part escrita de la pàgina), és quant més rectangular millor.
Tots els llibres tenen un número ISBN (International Standard Book Number) que es troba a la pàgina de crèdits i actualment també al codi de barres, és un identificador per cada llibre. Quan aquest es ven, del PVP (Preu de Venta al Públic) un 25% es pel llibreter, un altres 25% pel distribuïdor i el 50% restant per l’editorial. El llibreter fa un contracte amb l’autor per vendre aquell títol, ja que està prohibit vendre cap llibre sense permís.

Per acabar ens va explicar d’on va sortir el logotip de la Universitat de Girona i ens va mostrar la seva evolució. Nuria Duran guanyà el concurs per triar el logotip de la Universitat de Girona l’any 1991. És un logotip institucional flexible però formal. Ha passat per tres fases: La primera és la original, on el dibuix de l’àliga és molt més detallada, la segona apareix un requadre amb el cap de l’àliga i per últim el que podem veure actualment a les carpetes dels estudiants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada