diumenge, 20 d’abril de 2014

UNA NIT RUSSA

UNA NIT RUSSA

L’obra de teatre “Una nit russa” és una dramatúrgia escrita i dirigida per l’actor i director Martí Peraferrer i s’introdueix dins del cicle “Més enllà de l’escenari”. Tot el conjunt, és un projecte del mateix director, d’en Martí Peraferrer i del Centre Cívic del Barri Vell-Mercadal de Girona. Aquest projecte té la intenció d’apropar el teatre al públic i crear d’aquesta manera, un vincle entre l’actor i l’espectador. L’obra està dividida en tres parts: la primera part, amb una durada d’una mitja hora, consta d’una introducció explicativa de l’època i del context teatral, a la segona hi ha la representació de l’obra teatral “Una nit russa”, que dura una hora i, la tercera i última part amb una durada d’una altre mitja horeta, consta d’un debat col·loqui amb l’actor, l’Albert Caño.
L’obra teatral, “Una nit russa”, es va estrenar el divendres 14 de febrer del 2014, i va tenir la seva continuïtat entre els dies 21 i 28 d’aquell mateix mes i el 7 i 14 del mes de març.

“Una nit russa” és un monòleg basat en l’adaptació teatral d’un conte de Paul Auster amb fragments de l’autor rus Anton Chéjov. El director, en Martí Peraferrer, aconsegueix unir amb una gran harmonia les característiques dels dos grans autors clàssics de la literatura i ens combina perfectament, el realisme d’en Paul Auster amb la sensible profunditat teatral d’Anton Chéjov. 

L’obra neix com un encàrrec de l’actor, de l’Albert Caño cap a en Martí Peraferrer, qui accepta la seva proposta, i comença a crear l’obra buscant eines que ajudessin a l’actor per a aprofundir i per a evolucionar dins del món de la interpretació. En Martí Peraferrer, va triar dos plans per a la creació de l’obra; el pla d’actor clàssic, introduït per l’escriptor Anton Chéjov, i el pla d’actor contemporani, inserit per Paul Auster. Partint de la literatura d’aquests dos autors, en Peraferrer construeix una obra de teatre en tres dimensions, inventant-se una dramatúrgia i una posada en escena al servei d’un actor que té ganes d’aprendre.

El títol té molta relació amb l’obra i si ens posem a pensar, podem extreure-hi molta informació, ja que aquest, ens descriu el que ens trobarem a l’obra. El títol per tant, ens defineix un estat d’ànim, un paisatge, una manera de veure el món... però també defineix una duresa d’un personatge que ha d’haver passat moltes nits russes tancat en una presó, on el denominador comú és el país, ja que és la mateixa zona la que unifica als personatges dels dos escriptors, uns personatges que passen les nits tancats en una presó a Rússia.

“Una nit russa” tot i ser una obra molt complicada, és una simple història d’un personatge que fa un viatge, un viatge on el protagonista es trobarà cara a cara amb els seus propis sentiments, i amb uns nous sentiments que afloraran amb els transcurs d’aquest petit viatge.

L’obra per tant, és una obra que vol emocionar als espectadors explicant una història, vols fer-los sentir vius, i que es sentin partícips del que li passa al personatge. Tal i com diu en Martí Peraferrer: “El teatre no té sentit si no hi ha una comunicació”. El teatre no és només posar-se a explicar una història, és posar-se al servei d’un espectador per fer un viatge en conjunt. L’actor és el que es posa al capdavant de la història, però el que realment pretén és que els espectadors el segueixin i s’introdueixin dins de la història per tal de transmetre, uns valors que estan submergits dins d’aquest petit conte, un conte que t’explica una història i et transmet un missatge, un sentiment.


Yasmina Palomino Llombart
20.04.2014

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada