UNA NIT RUSSA
L’obra de teatre “Una nit russa” és una dramatúrgia
escrita i dirigida per l’actor i director Martí Peraferrer i s’introdueix dins
del cicle “Més enllà de l’escenari”. Tot el conjunt, és un projecte del mateix
director, d’en Martí Peraferrer i del Centre Cívic del Barri Vell-Mercadal de
Girona. Aquest projecte té la intenció d’apropar el teatre al públic i crear d’aquesta
manera, un vincle entre l’actor i l’espectador. L’obra està dividida en tres
parts: la primera part, amb una durada d’una mitja hora, consta d’una
introducció explicativa de l’època i del context teatral, a la segona hi ha la
representació de l’obra teatral “Una nit russa”, que dura una hora i, la
tercera i última part amb una durada d’una altre mitja horeta, consta d’un
debat col·loqui amb l’actor, l’Albert Caño.
L’obra teatral, “Una nit russa”, es va estrenar el divendres 14 de febrer del 2014, i va tenir la seva continuïtat entre els dies 21 i 28 d’aquell mateix mes i el 7 i 14 del mes de març.
L’obra teatral, “Una nit russa”, es va estrenar el divendres 14 de febrer del 2014, i va tenir la seva continuïtat entre els dies 21 i 28 d’aquell mateix mes i el 7 i 14 del mes de març.
“Una nit russa” és un monòleg basat en l’adaptació teatral d’un conte de
Paul Auster amb fragments de l’autor rus Anton Chéjov. El director, en Martí
Peraferrer, aconsegueix unir amb una gran harmonia les característiques dels
dos grans autors clàssics de la literatura i ens combina perfectament, el
realisme d’en Paul Auster amb la sensible profunditat teatral d’Anton Chéjov.
L’obra neix com un encàrrec de l’actor, de l’Albert Caño cap a en Martí
Peraferrer, qui accepta la seva proposta, i comença a crear l’obra buscant
eines que ajudessin a l’actor per a aprofundir i per a evolucionar dins del món
de la interpretació. En Martí Peraferrer, va triar dos plans per a la creació
de l’obra; el pla d’actor clàssic, introduït per l’escriptor Anton Chéjov, i el
pla d’actor contemporani, inserit per Paul Auster. Partint de la literatura d’aquests
dos autors, en Peraferrer construeix una obra de teatre en tres dimensions,
inventant-se una dramatúrgia i una posada en escena al servei d’un actor que té
ganes d’aprendre.
El títol té molta relació amb l’obra i si ens posem a pensar, podem
extreure-hi molta informació, ja que aquest, ens descriu el que ens trobarem a
l’obra. El títol per tant, ens defineix un estat d’ànim, un paisatge, una manera
de veure el món... però també defineix una duresa d’un personatge que ha d’haver
passat moltes nits russes tancat en una presó, on el denominador comú és el
país, ja que és la mateixa zona la que unifica als personatges dels dos
escriptors, uns personatges que passen les nits tancats en una presó a Rússia.
“Una nit russa” tot i ser una obra molt complicada, és
una simple història d’un personatge que fa un viatge, un viatge on el protagonista
es trobarà cara a cara amb els seus propis sentiments, i amb uns nous sentiments
que afloraran amb els transcurs d’aquest petit viatge.
L’obra per tant, és una obra que vol emocionar als espectadors explicant
una història, vols fer-los sentir vius, i que es sentin partícips del que li
passa al personatge. Tal i com diu en Martí Peraferrer: “El teatre no té sentit
si no hi ha una comunicació”. El teatre no és només posar-se a explicar una
història, és posar-se al servei d’un espectador per fer un viatge en conjunt. L’actor
és el que es posa al capdavant de la història, però el que realment pretén és que
els espectadors el segueixin i s’introdueixin dins de la història per tal de
transmetre, uns valors que estan submergits dins d’aquest petit conte, un conte
que t’explica una història i et transmet un missatge, un sentiment.
Yasmina Palomino Llombart
20.04.2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada