Monstres d’ahir i d’avui
Avui dia, quan es parla de cinema antic, normalment hi ha el prejudici que avorreix,
que les seqüències són lentes i insulses, que el missatge no arriba com ho pot
fer ara. Si bé depèn molt del film escollit, hi ha una pel·lícula que rebatrà els
arguments d’aquells que tenen fòbia al blanc i negre. Ens referim a Frankenstein de James Whale, la perfecta
síntesi d’horror, tendresa i humor en només 71 minuts.
El passat 12 de Març el Museu del
Cinema de Girona va donar la possibilitat als assistents de veure la
primera versió cinematogràfica de la novel·la de Mary Shelley, estrenada el 1931.
Així doncs, se li va rendir un petit homenatge amb un col·loqui al inici i al
final de la projecció, recalcant el gran mèrit del seu director, no només per
la evident força expressiva de la cinta, sinó també per l’atreviment que
suposava una proposta així en l’època. Whale deu aquesta capacitat comunicativa
al fet que ajudà molts cineastes del mut a passar al sonor. De fet, la
capacitat expressiva de cada pla és tan gran, que no perdria aquesta força
encara que hi manqués el so.
Com a primera versió, fou la més fidel a la novel·la. És cert que amb el
pas dels anys hi ha hagut altres més comercials o espectacularitzades, però
Whale, potser per haver viscut de primera mà el rebuig i la crueltat del poble
per la seva homosexualitat, va saber explotar el sentit de la obra molt
eficaçment.
En el niu d’una societat americana obnubilada per la idea de progrés
infinit, de la ciència com a religió,la por a allò desconegut fa que es tornin
bèsties que no miren més enllà de les aparences, que classifiquen aquell que és
diferent i el condemnen a la marginalitat. I no és res gaire allunyat dels
nostres dies, on ens sentim amb dret de posar cada persona al lloc que creiem
que li pertoca només perquè ens és aliè, obligant-lo a odiar-nos o a tenir-nos
la mateixa por que nosaltres li tenim a ell. Creem monstres sense que ho
siguin. Estigmatitzem el que no sentim com a igual. El mèrit de Whale rau en
què va ser qui va humanitzar el monstre i endimoniar l’humà magistralment.
Durant el film, es pot veure clarament com el cervell criminal de
Frankenstein no el fa ser un monstre per inèrcia, de manera innata. El mateix humà
ambiciós que l’ha creat creient-se un Déu terrenal, li fa adquirir conductes
violentes, espantant-lo. Qui pretén educar un nen petit a través de la por i la
repressió, només obtindrà la fúria, l’odi i la violència d’aquell que es sent
atacat. Potser hauríem de mirar-nos més el melic en comptes de veure monstres
on no n’hi ha.
No cal dir doncs, que Frankenstein és una peça imperdible, que no només
retracta la societat d’aleshores sinó la nostra. En films com aquest hi ha
l’essència del cinema, que mai passa de moda, i que ens treu les vergonyes a
passejar.
Maite Escribano Ramos
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada