diumenge, 16 de febrer del 2014

Escampant idees



El passat 10 de febrer, Meius Ferrés va assistir a la classe de Gestió Cultural per explicar en què consisteix un TED. Ha impulsat nombroses iniciatives interuniversitàries en l’àmbit de l’ensenyament i de la promoció de les llengües des de l’àmbit lingüístic català i estatal. És coordinadora de nombrosos projectes europeus relacionats amb l’aprenentatge del català, com L’Intercat, programa per a l’acollida lingüística i cultural dels estudiants estrangers. Actualment, es dedica a la comunicació estratègica a través de les xarxes socials i treballa com a Social Media Manager a la Unitat 2.0 de la Universitat de Girona amb l’objectiu d’acostar l’activitat de la universitat a la societat, fomentar el coneixement i la interrelació entre els membres de la comunitat universitària i amplificar i donar suport institucional a les actuacions que duen a terme els organismes universitaris. Meius Ferrés ha aconseguit aquests objectius impulsant, amb altres companys de professió, els TEDtalks.


Al 2009 es va crear el programa TEDx per a la realització d'esdeveniments locals, organitzats de manera independent i que busquen reunir persones per compartir idees que val la pena que siguin difoses. Aquest programa es combina amb els TEDTalks per incitar el debat profund i la interconnexió. Com a regla general, aquests esdeveniments tenen una durada d'un dia, la seva entrada és gratuïta i cada xerrada ha de durar entre 15-18 minuts.


La conferència TED va ser fundada a Califòrnia al 1984 per Richard Saul Wurman i Harry Marks, i es porta a terme anualment des de 1990. Actualment, el TED és propietat de The Sapling Foundation, una fundació sense ànim de lucre que es dedica a “potenciar el poder de les idees per canviar el món”. Des de juny de 2006, les xerrades TED es troben disponibles a la pàgina web del TED, a Youtube i a iTunes. És una organització dedicada a les “Idees dignes de ser difoses” i coneguda pel seu congrés anual (el TED Conference) en el qual es parla sobre art, ciència, política, educació... etc. Alguns dels conferenciants més cèlebres del TED han estat l'ex President dels Estats Units, Bill Clinton, el co-fundador de Microsoft, Bill Gates, o alguns guanyadors del Premi Nobel com Al Gore o James D. Watson.


Les seves sigles signifiquen “Tecnologia”, ja que durant les conferències es poden i s'han d'utilitzar les xarxes socials, els telèfons mòbils..., “Entreteniment”, perquè els ponents s'ho han de prendre com si fos la conferència de la seva vida i, a més, hi ha una part d'espectacle. I, finalment “Disseny” perquè l'entorn en el qual es porten a terme les xerrades és important. La funció del TED és inspirar als que estan perduts, que són curiosos i que no tenen por de fer coses noves compartint. No es cobra res per fer les conferències, ja que les idees han de ser de franc.


Els alumnes i la professora Mariàngela Vilallonga van aplicar un dels requisits bàsics dels TEDtalks, comentar al Twitter i al Facebook l'esdeveniment per donar a conèixer tot el que estava passant. Aquesta iniciativa va tenir un gran èxit ja que es van publicar més de 50 piulades i el hashtag #aprenemgestió es va convertir en Trending topic a Girona durant el matí.


La interacció dels alumnes amb les xarxes socials explicant el que passava a l'aula va ser pionera a la UdG; mai s'havia retransmès en directe una classe sencera. Així, la conferència de Meius Ferrés es va convertir en la primera classe 2.0. L'ús d'aquestes xarxes socials, com el Twitter, va permetre que no només els alumnes de l'aula es beneficiessin del contingut de la conferència sinó que ho va poder fer molta més gent. La funció de Meius Ferrés és organitzar els TEDtalks i convidar ponents interessants que aportin un aire nou i senzill a les idees que exposaran. Segons Ferrés una de les coses més importants pels ponents és l'assaig perquè el TEDtalk s'ha de fer de memòria i amb un suport visual que reforci el que es diu. Un dels principis bàsics d'aquestes conferències és el contacte amb les xarxes socials i el 2.0 que permeten escampar idees arreu del món i d'això tracten els TEDtalks, de donar a conèixer.


La majoria de les piulades destacaven aquesta importància d'explicar una idea amb emoció, imatges impactants i força. “Hem de parlar de ciència amb emoció” deia Ferrés per il·lustrar un dels objectius dels TED que respira positivitat per tots costats. Això es va veure reflectit en l'ambient de l'aula en la qual va predominar una crida a les idees que poden portar canvis i així es va reflectir en les piulades dels alumnes <<els TED tenen la funció d'inspirar, per a ments curioses i sense por als canvis!>>, <<les idees han de ser de franc>> o <<TED: ganes de compartir>>. Una gran experiència que segur farà reflexionar a molts i inspirarà a provar coses noves.

Sara Carrés,  Natali Campillo i Romina Martí



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada