CONVERSA
ENTRE AMÉLIE NOTHOMB I MITA CASACUBERTA
Va arribar
el torn de l’esperada conversa d’Amélie Nothomb amb la
comissària Mita Casacuberta. Va començar amb retard a causa de la
gran afluència de públic, es va habilitar l’espai de l’auditori
de la biblioteca per donar cabuda a tots els assistents. La
comissària Mita Casacuberta va presentar l’autora belga i de
seguida va donar la paraula a Nothomb.
L’espera
va valer la pena, Amélie Nothomb autora d’Estupor
i tremolors (1999), Antichrista
(2003) i la Biografia
de la fam (2004) de seguida es va posar el
públic a la butxaca. Escriptora de novel·les en llengua francesa,
va explicar que des del 1992 ha escrit una novel·la cada any. En
aquests moments està a punt de publicar la seva vint-i-cinquena
novel·la. És una escriptora que crea addicció entre els seus
lectors, quan un llegeix un dels seus llibres queda atrapat pel seu
univers i repeteix l’experiència submergint-se en cada una de les
novel·les que publica.
Durant
la conversa Nothomb va explicar el seu particupar procès creatiu en
el qual es guia de les seves experiències. Després va passar a
parlar del seu últim llibre Pétronille
també publicada en català, el protagonista és Pétronille darrere
del qual hi trobem el nom d’una escriptora que és real, el jo
entre la ficció i la realitat, Amélie és una gran mestra d'aquest
joc. Va tractar temes com: l’escriptura i l’escriptor en femení,
com apareix de forma constant: l’amor, l’amistat, les relacions
entre pares i fills, l'assassinat espectacular a la seva obra. Però
va destacar el tema fonamental com és el desarrelament, com va
utilitzar la fam com una forma de superar-ho, sorgint de la seva
pròpia biografia. Amélie és capaç de construir un personatge
literari en el qual s’arriba a confondre. Utilitza una forma
d'autoironia que fa que la seva obra, sigui una novel·la distensiada
des d’un punt de vist sentimental. Però amb una literatura d'una
gran fluïdesa. Pel que fa a les versions en català i castellà va
elogiar els seus magnífics traductors.
Casacuberta
va fer la broma “Amélie sembla que li agrada molt el xampany, però
aquí només tenim aigua” frase que va treure un somriure a
l’autora i el públic. La comissària com a lectora va confessar
que s’ho va passar molt bé llegint aquesta novel·la.
Nothomb
és de nacionalitat belga, però a causa de la professió del seu
pare va viure al Japó, Xina, els Estats Units, Laos, Birmània i
Bangladesh. En aquesta última novel·la fa referències a França,
el país més exòtic del món per l’autora. D’una manera
imprevista en una llibreria on havia sigut convidada per firmar
exemplars de El sabotaje amoroso coneix
a Pétronille amb qui acabarà fent una bona amistat. Pétronille
Fanto ,és un ésser androgin de vint-i-dos anys que sembla que en
tingui quinze, una especialista en Christopher Marlowe , amb el temps
es va convertir en una escriptora prolífica i un àlter ego de la
mateixa Nothomb. L’amistat etílica entre l’escriptora consagrada
i “la novel” es transforma en un duel dialèctic, diversió,
companyia i contrast, barrejat amb risc.
L’escriptora
va aprofitar per fer un elogi del xampany, com ja havia comentat
anteriorment és una de les seves curioses aficions que van fer riure
al públic.
Aquest
festival MOT gira al voltant d'escriure vides, una escriptura de
vides que el material principal és el jo.
Casacuberta
va comentar que una altra novel·la que li ha agradat molt de Nothomb
és Tuer le père una
obra que tracta la relació entre un pare i un fill, una relació que
la fet pensar amb la relació que tenen les dues autores a
Pétronille. També van comentar Biografia de
la fam, novel·la autobiogràfica que l’únic
que diferència la realitat de la ficció és l’escriptura. Un dels
llibres que ha bolcat més el seu record més sincer de la seva
infància. També l’havia bolcat a Metafísica
de los tubos i El
sabotaje amoroso, però no d’aquesta forma.
Una
persona del públic va comentar que aquest llibre l’han afegit com
a lectura a l’institut Carles Rahola de Girona, on a partir
d’aquesta obra han fet dibuixos, Nothomb es va alegrar, sorprendre
i va comentar que li encantaria veure’ls. En general aquests
estudiants l’han interpretat com “menjar-se la vida”
relacionant-ho amb “la fam de vida”.
Un
dels elements d’aquesta autora que atrapa els lectors és la ironia
que utilitza en les seves obres, una ironia que et fa veure les coses
d’una altra manera. Transmetent confiança al lector.. Després van
comentar el fet que Nothomb ha publicat 25 novel·les de les 86 que
té al calaix. Unes novel·les carregades de literatura i referents,
elements essencials per l’autora a l’hora de conformar el seu jo. Finalment,
Casacuberta va acomiadar i donar les gràcies a Amélie per la seva
participació al MOT i va deixar pas a la multitud de gent que omplia
tota la sala, perquè poguessin parlar amb l’autora i els hi
firmés els llibres.
La
jornada inaugural va acabar amb la lectura dramatitzada La
petita història d’en Joseph,
de Vicenç Pagès. Cristina Cervià acompanyada de Domènec Boïgues,
van ser els encarregats d’una lectura que va tenir lloc a l’espai
infantil de la Biblioteca Carles Rahola.
S.Esteba
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada