Jordi Falgàs és historiador de l’art i el director de la Fundació Rafael Masó de Girona. Fa vint-i-cinc anys que treballa al món de la gestió i considera que no és incompatible la feina d’historiador amb la de gestor cultural. Creu que el coneixement previ del món artístic l'ajuda a desenvolupar millor la gestió dels museus i les fundacions.
La
seva trajectòria dins del món de les tasques de direcció i gestió
de museus va començar amb un voluntariat l’any 1992 quan estava
fent un màster d’Història de l’Art a Estats Units. Mentre
estudiava, els dissabtes feia de voluntari vigilant les sales del
museu d’art de Detroit. A partir d’aquesta experiència, es va
adonar que aquest món li interessava i va adquirir els primers
coneixements sobre la gestió dels museus. Després va tornar a les
terres catalanes i va treballar uns quants anys a la Fundació
Gala-Dalí, fins que va decidir fer el doctorat. Va tornar a
Cleveland (EUA) perquè el van trucar per treballar en un museu i
s'hi va quedar durant cinc anys. Finalment, va decidir tornar a
Catalunya i s’ha dedicat, fins avui, al projecte de la Casa Masó.
Jordi
Falgàs va assistir a la Universitat de Girona per explicar la seva
trajectòria en la gestió cultural i la gestió del seu projecte a
la Casa Masó. Els estudiants del Grau de Comunicació Cultural van
tenir el privilegi d’escoltar les vivències de Falgàs i la seva
organització personal a l'hora de portar la gestió de la Casa Masó.
La
Casa Masó, com tot bon gironí sap, és un símbol de l’època del
Noucentisme de Girona i de les generacions passades que van viure a
la ciutat. Dins d'aquelles quatre parets es respira una època que ja
forma part de la història del municipi. A partir del 2006, la casa
passa a ser propietat de l'Ajuntament de Girona i la gestiona la
Fundació Rafael Masó. Falgàs ens explica que la donació la va fer
Narcís-Jordi
Aragó i Masó, el
nebot de l’arquitecte, que no tenia fills, ja tenia una certa edat
i s’adonava que la casa quedaria abandonada després que ell deixés
aquest món. Amb la seva esposa, la pintora Mercè Huerta, van decidir que la casa havia de formar
part del patrimoni de la ciutat i d'una manera molt generosa la van
donar a l'Ajuntament de Girona. A canvi, la ciutat es va comprometre
a conservar-la i obrir-la al públic com la seu de la Fundació.
Actualment,
la Casa Masó s'ha convertit en una casa-museu de referència a
Girona, un espai obert per visitar i entendre la història d'aquella
època i la vida de qui hi habitava, en aquest cas, Rafael Masó,
arquitecte i poeta, un personatge referent de la nostra cultura.
Falgàs també ens explica que es va considerar que, donat que Rafael
Masó havia sigut un dels grans arquitectes de Catalunya, en el
patronat de la Fundació havia d’estar representat el Col·legi
d’arquitectes de Catalunya. Aquest col·legi és qui guarda tot
l’arxiu de plànols, dibuixos, projectes, correspondències,
biblioteca, etc., que la viuda de Rafael Masó va donar. Pel mandat
dels estatuts, la Fundació té com a objectiu donar a conèixer
l'obra, la vida i l’ètica de l'arquitecte. 'A més de donar-ho a
conèixer, també estàn obligats a posar tot això a disposició
dels estudiants i professors per realitzar qualsevol tipus de
recerca', ens diu Falgàs.
L’edifici
està integrat dins del mateix entorn urbà, està format per planta
baixa, tres pisos i terrat. La part posterior (que dóna al riu Onyar
i consta de galeries de vidre i ceràmica) juntament amb tota la part
interior és d’estil modernista.
Segons
Jordi Falgàs, les cases-museu normalment només es dediquen a obrir
la porta i esperar que algú les visiti: 'Aquesta tècnica al
principi funciona, ja que la casa-museu és una novetat, però més
endavant els visitants acaben minvant'. El repte que es proposa
Falgàs és que la gent que visiti la casa hi torni.
Al
principi, la Casa Masó va rebre un gran nombre de visitants (el 80%
eren de Girona i rodalies) però amb el pas del temps els visitants
van deixar d’anar-hi. 'Això ens va obligar a posar en marxa un
programa d’activitats més potent adreçat al públic de Girona',
ens diu. Al final ho han resolt amb l’organització de diferents
exposicions temporals. La meitat són dirigides per especialistes de
fora de l’organització de la casa, i això segons el conferenciant
“els obliga a no mirar-se el melic”, i per tant, a ser més
innovadors. L’estratègia de Falgàs és visitar altres museus de
la zona on hi hagi obres de Rafael Masó i fer exposicions a la seu
de la fundació. Al mateix temps, també hi col·labora amb ajuda
externa. Jordi Falgàs sap que és una feina molt difícil però
gratificant a la vegada: gràcies a aquestes exposicions de llarga i
curta durada, cicles puntuals i altres activitats es va redreçar la
caiguda de visitants a la Casa Masó.
La
fundació es regeix per uns estatuts que marquen tots els deures i
les funcions que han de dur a terme les persones que hi participen.
En aquests s’hi assenyala la feina del dia a dia i també el pla
estratègic de llarga durada que acostuma a ser de cinc anys. Aquest
pla es lliga amb un consell de direcció, que és on es decideixen
quin tipus d’activitats i exposicions es faran.
La
casa Masó està finançada per l’Ajuntament de Girona, que té el
control de tot el que es duu a terme dins l'edifici. 'Cada any es fa
un pressupost de les despeses previstes; ha de ser molt flexible
perquè mai se sap què pot passar'. Aquesta subvenció s’acosta al
80% de les despeses de la fundació. El 20% restant del pressupost
prové de patrocinis, inversors, empreses i altres persones i
entitats. 'Demanar-los col·laboració econòmica no és fàcil, a
vegades s’ha de tenir en compte què es pot oferir a canvi o què
és el que els pot interessar. També és important tenir en compte
amb qui t’associes: quins valors i quina imatge crees a través
dels teus patrocinadors.'.
Tot
i el paper fonamental de l'Ajuntament, Falgàs ens confessa que
perquè un edifici o una fundació sigui del patrimoni urbà les
opinions més decisives sempre acaben sent de la ciutadania. Al
final, la ciutadania és qui paga els impostos corresponents i la que
s'acaba sentint part del patrimoni representatiu de la ciutat.
Finalment,
ens parla de la importància de definir quins són els objectius que
persegueix el projecte que duem a terme. Una de les seves apostes ha
estat prescindir de l'audio-guia i apostar per les visites guiades
que s'adapten a cada individu o grup i els ofereixen allò que
demanen. D'aquesta manera s'incentiva la llibertat d'opinió i de
moviments de cada visitant. Falgàs considera que realitzar visites
guiades de qualitat satisfà més les expectatives dels visitants.
Totes les seves estratègies de creixement giren al voltant d’aquesta
filosofia: “més qualitat tot i que amb risc de menys quantitat”.
(Fotografía de Jordi Falgàs extreta de El Punt Avui) |
De Olga Melkinova, Helena Magriñà, Clàudia Benach, Ignasi Borrat i Helena Fernàndez Goy.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada