© Mónica Jiménez |
Avui dia 8 de març és el dia internacional
de la dona treballadora, és per això que tant el Museu del Cinema com la Ingrid
Guardiola i la Marta Sureda van decidir
que avui era el dia adient per presentar La
dimensió poc coneguda: pioneres del cinema. L’acte ha començat a les 12 amb
la presència de l’alcalde de la ciutat, les dues creadores del projecte i Jordi
Dorca.
Encara que es tracta d’una exposició
temporal al museu en realitat és un treball divulgatiu i pedagògic. Volen
reivindicar el paper que ha tingut la dona en la indústria cinematogràfica
perquè com bé explica la Ingrid Guardiola «La història del cinema sempre s’ha
conegut a través de la figura de les actrius (...) però no des de les dones que
tenen un discurs que proposa noves mirades» i perquè «en la història del cinema les dones brillen per la seva absència».
El
naixement d’aquesta idea començà quan Guardiola i Sureda van participar en un
curs al museu que tractava de la relació entre les dones i el cinema, van
adonar-se que era un tema que generava molta atenció i encara hi havien molts buits que per completar-se.
La
dimensió poc coneguda: pioneres del cinema està format per quatre audiovisuals dedicats a
quatre àmbits diferents: el món de les guionistes, cineastes, muntadores i
actrius. Cada vídeo té un format diferent i sintetitza un treball de recerca
fet per Guardiola i Sureda. A més, hi ha quatre obres gràfiques d’Andrea Btoy. Les
protagonistes dels quadres són Clara Bow (la flapper per excel·lència dels anys vint), Anita Loos (guionista
dels anys vint) , Alice Guy (la primera dona cineasta) i Lillian Gish (una de
les actrius femenines més importants del cinema mut).
La Marta ha
fet cinc cèntims de dos dels curtmetratges. Ha explicat que el de les
guionistes tracta els orígens del cinema i es pot veure com amb el pas del
temps i la consolidació de Hollywood com a indústria el paper de la dona en
aquesta àrea va desapareixent. El paper de la dona passa de ser actiu, crea el
seu personatges i les situacions que viurà, a casi inexistent. Sobre l’apartat de les cineastes Sureda ha
explicat que, novament, amb la imposició del sistema d’estudi i la rendibilitat
econòmica la dona passa a desaparèixer o participar en la perifèria del cinema
clàssic. Un exemple és Dorothy Arzner que fou l’única directora dels anys
trenta a Hollywood.
La Ingrid ha esmentat que en el
projectable sobre les muntadores el seu treball sempre ha estat a l’ombra de la
seva parella. Fins i tot a l’actualitat ja que darrere del cinema característic
de Renoir, Hitchcock, Rosellini o George Lucas sempre hi ha hagut l’ajuda d’una
dona de confiança. De l’apartat de les
actrius ha explicat que es basa en un estudi de la mirada masculina i femenina
en el cinema, parla dels estereotips del cinema i apunta la connexió entre
cinema i vida ja que el cinema construeix models socials.
Finalment, dir que com que no es tracta d’un
projecte tancat. Hi ha una pàgina web dedicada al projecte http://www.pioneresdelcinema.cat/
que serveix d’arxiu actiu i a finals de mes hi haurà una taula rodona al museu
amb la presència d’artistes com Isa Campo (Bòlit Girona). Per impulsar aquest projecte l’Ajuntament de
Girona ha creat El cinema parla de dones:
recull, una guia de lectura que estarà disponible a les biblioteques
gironines i al museu del cinema.
Sense cap dubte, és una exposició realment recomenable i enriquidora que val la pena visitar.- Mónica Jiménez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada