dissabte, 8 de març de 2014

INAUGURACIÓ DE “LA DIMENSIÓ POC CONEGUDA: PIONERES DEL CINEMA”

                                               © Mónica Jiménez
Avui dia 8 de març és el dia internacional de la dona treballadora, és per això que tant el Museu del Cinema com la Ingrid Guardiola  i la Marta Sureda van decidir que avui era el dia adient per presentar La dimensió poc coneguda: pioneres del cinema. L’acte ha començat a les 12 amb la presència de l’alcalde de la ciutat, les dues creadores del projecte i Jordi Dorca.

Encara que es tracta d’una exposició temporal al museu en realitat és un treball divulgatiu i pedagògic. Volen reivindicar el paper que ha tingut la dona en la indústria cinematogràfica perquè com bé explica la Ingrid Guardiola «La història del cinema sempre s’ha conegut a través de la figura de les actrius (...) però no des de les dones que tenen un discurs que proposa noves mirades» i perquè «en la història del cinema les dones brillen per la seva absència».

El naixement d’aquesta idea començà quan Guardiola i Sureda van participar en un curs al museu que tractava de la relació entre les dones i el cinema, van adonar-se que era un tema que generava molta atenció i  encara hi havien molts buits que per completar-se.

La dimensió poc coneguda: pioneres del cinema està format per quatre audiovisuals dedicats a quatre àmbits diferents: el món de les guionistes, cineastes, muntadores i actrius. Cada vídeo té un format diferent i sintetitza un treball de recerca fet per Guardiola i Sureda. A més, hi ha quatre obres gràfiques d’Andrea Btoy. Les protagonistes dels quadres són Clara Bow (la flapper per excel·lència dels anys vint), Anita Loos (guionista dels anys vint) , Alice Guy (la primera dona cineasta) i Lillian Gish (una de les actrius femenines més importants del cinema mut).                    
La Marta ha fet cinc cèntims de dos dels curtmetratges. Ha explicat que el de les guionistes tracta els orígens del cinema i es pot veure com amb el pas del temps i la consolidació de Hollywood com a indústria el paper de la dona en aquesta àrea va desapareixent. El paper de la dona passa de ser actiu, crea el seu personatges i les situacions que viurà, a casi inexistent.  Sobre l’apartat de les cineastes Sureda ha explicat que, novament, amb la imposició del sistema d’estudi i la rendibilitat econòmica la dona passa a desaparèixer o participar en la perifèria del cinema clàssic. Un exemple és Dorothy Arzner que fou l’única directora dels anys trenta a Hollywood. 
La Ingrid ha esmentat que en el projectable sobre les muntadores el seu treball sempre ha estat a l’ombra de la seva parella. Fins i tot a l’actualitat ja que darrere del cinema característic de Renoir, Hitchcock, Rosellini o George Lucas sempre hi ha hagut l’ajuda d’una dona de confiança.  De l’apartat de les actrius ha explicat que es basa en un estudi de la mirada masculina i femenina en el cinema, parla dels estereotips del cinema i apunta la connexió entre cinema i vida ja que el cinema construeix models socials.

Finalment, dir que com que no es tracta d’un projecte tancat. Hi ha una pàgina web dedicada al projecte http://www.pioneresdelcinema.cat/ que serveix d’arxiu actiu i a finals de mes hi haurà una taula rodona al museu amb la presència d’artistes com Isa Campo (Bòlit Girona). Per impulsar aquest projecte l’Ajuntament de Girona ha creat El cinema parla de dones: recull, una guia de lectura que estarà disponible a les biblioteques gironines i al museu del cinema. 
Sense cap dubte, és una exposició realment recomenable i enriquidora que val la pena visitar.

- Mónica Jiménez

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada