Salvador Sunyer, director del conegut
festival de teatre Temporada Alta, va
ser l’encarregat de conferenciar-nos el passat 10 de març en el cicle de
xerrades Pensar la Comunicació. ‘’Comunicació
i Cultura’’, el títol de la conferència, anava com anell al dit als estudiants
als quals es dirigia, valgui la redundància, als de Comunicació Cultural.
Molt conscient que la xerrada ens
seria de gran utilitat, Sunyer va decidir enfocar-la des del nostre punt de
vista: el de futurs comunicadors especialitzats en àmbits culturals. I quina
millor mostra de cultura propera que la del reputat teatre gironí? Estudiem en
una ciutat que és escenari del festival d’arts escèniques més important
d’Espanya i, fins i tot, dels més importants d’Europa: el festival Temporada Alta, al qual Sunyer va
referir-se com a ‘’el motor del teatre català i espanyol’’.
‘’La cultura és un bé públic i la
seva gestió la fan les institucions públiques’’, explicava Sunyer des de la
seva experiència. A altres llocs com a EEUU, però, la gestió cultural és liberal
i es duu a terme des d’empreses privades regides per lleis de mercat. Si a EEUU
vols muntar una obra de teatre, els que la financen es desgraven un 60% dels
impostos. Aquí, en canvi, els ciutadans paguem els nostres impostos i és el
govern qui decideix on es destinen. Però avui en dia, les dues vies de gestió
cultural han entrat en crisi, afirmava Sunyer. El conferenciant tenia clara la
solució davant la davallada dels dos models: buscar-ne un d’entremig entre
l’Europeu i el Nord Americà. ‘’La
cultura és pública i tothom hi ha de poder tenir accés, però és millor que es
gestioni des de la privada o des del màxim control de la pública’’.
Si la cultura és un bé de tots, hi ha
d’haver, doncs, producció cultural per a tots. I aconseguir-ho no és fàcil, ja
que no tothom té els mateixos gustos ni teatrals, ni musicals... ni en cap
àmbit. És precisament aquest l’objectiu de Temporada
Alta; satisfer a tots els seus espectadors oferint produccions variades i
diverses. No es tracta només d’un festival de teatre, sinó que també inclou cinema,
música, circ i altres branques artístiques. ‘’Hem de ser una mica
l’avantguarda’’, cal sortir de l’star sistem, allò que vol la majoria, i
oferir continguts també per a uns altres targets.
Es tracta de que no hagi ni una sola persona que surti del festival sense estar
satisfet d’uns quants espectacles. ‘’Hi
ha produccions fins i tot per a bebès, gent gran i joves que volen allò més
rabiosament contemporani’’.
‘’Dirigir un festival o qualsevol activitat cultural consisteix en posar
en contacte els artistes amb els ciutadans’’. La feina de Sunyer, però, no es tracta de quelcom
modern, sinó d’una pràctica molt antiga: ‘’El que faig jo ja ho feien els
mesenes a l’Edat Mitjana’’, afirmava. Un cop assolit l’èxit a nivell
nacional, Sunyer i el seu equip vetllen per la internacionalització de les
seves produccions, les quals ‘’es fan a casa i després viatgen pel món’’. Temporada Alta, explicava, fa la funció de
pont entre el teatre americà i l’europeu. Obres que s’estrenen aquí després es
representen a altres punts del país i fins i tot, a altres continents. ‘’Encara
que el festival en sí duri dos mesos i mig, has d’estar present a altres llocs
la resta de l’any’’.
Fins aquí estaríem parlant de la part
de ‘’Cultura’’ que el títol engloba. Però la feina que s’amaga darrere del
festival encara no ha acabat, sinó que s’inicia la part que es troba sota el
nom de ‘’Comunicació’’. Si bé ja trobàvem produccions culturals a l’Edat
Mitjana, la part comunicativa és la que més ha canviat al llarg dels últims
anys. Ara ja no n’hi ha prou amb posar anuncis als diaris i oferir fulletons
senzills sobre el festival. Avui en dia, cal que la gent sàpiga tota la
programació que hi ha detalladament: ‘’És
necessari un pla de comunicació global sobre què és el festival i què s’hi fa’’.
Sunyer ens va explicar, pas per pas,
el camí comunicatiu que el festival ha de seguir per seduir al màxim de gent
possible. El primer, és fer una roda de premsa amb periodistes (també
internacionals) per fer-ne una major difusió. Allà expliques tota la programació
per l’endemà aconseguir una pàgina a tots els diaris. Al cap d’una setmana, fan
un segon llançament a ‘’La Vanguardia’’ i a varies revistes on ja surt tot el
programa en sí. ‘’Així vas tirant fins que comença el festival’’. Però la
comunicació no fineix quan arriba el festival. Un cop fet l’acte inaugural, van
oferint rodes i comunicats de premsa després de cada espectacle. A més, elaboren
un dossier de premsa de cada espectacle pels crítics. ‘’Si vols que els crítics
informin bé és necessari un dossier que comenti espectacle per espectacle’’. Quan
conclou el festival, cal continuar donant informació sobre l’acte, oferir una roda
de premsa per explicar transparentment els números de cada espectacle. Duran els últims 20 anys, amb aquests
passos n’hi havia prou. Però ara s’han multiplicat les sortides del camí
comunicatiu. Amb el 2.0, xarxes com el Twitter
i el Facebook han agafat rellevància
i Temporada Alta no ha tardat a fer-ne
ús. A més, afirmava Sunyer, cal tenir un sistema de venda d’entrades propi, ja
que només així pots saber què agrada a cada espectador. També utilitzen Cookies i pastilles de publicitat a
Internet.
Sunyer ens va oferir una pila de
consells útils de cares al nostre futur, matisant que el pla comunicatiu que va
desenvolupar és aplicable a qualsevol esdeveniment cultural. Temporada Alta és tot un exemple de com
una bona comunicació pot fer arribar la cultura a milers de persones. Aquesta
és la funció, i alhora la màgia, de la feina que ens espera. L’èxit aconseguit
pel festival gironí recau, en gran part, a la gestió cultural que s’hi amaga al
darrere, en funcionament durant tot l’any. Així doncs, prenem nota d’aquesta organització
tant completa, que barreja des dels elements comunicatius tradicionals fins
aquells més rabiosament moderns.
Carla Torruella Felip
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada