Miquel-Àngel Codes, de Liberisliber: «La nostra obsessió és l’excel·lència en el tracte personal»
Eloi Camps Durban
Ens agrada passejar-nos per fires, assistir a espectacles, visitar
exposicions... però ens hem preguntat mai qui hi ha, darrere de tot això? Qui
s’encarrega de muntar-ho? Quant temps cal invertir-hi? Com es finança? En el
món de la gestió cultural hi trobem des d’empreses professionals que es
dediquen a organitzar de dalt a baix esdeveniments de tot tipus fins a grups de
gent que, sense una preparació específica i moguts pel voluntarisme, decideixen
tirar endavant projectes culturals potents i ambiciosos.
En l’entrevista anterior, Miquel-Àngel Codes ens explicava el naixement i filosofia de Liberisliber, la fira d’editorials independents de Besalú (enllaç). Ara li demanem que ens desgrani la part més tècnica de Liberisliber: qui la impulsa, com ho fa, i de quins mitjans disposa.
Resposta: L’equip organitzador som bàsicament tres
persones: la primera s’encarrega de la direcció general; la segona fa
d’assistent al director –molt especialment, en l’apartat de comunicació– i la
tercera s’encarrega de tots els aspectes logístics. Provenim del camp de les
arts visuals. Quan arriba la fira, se'ns uneixen cinc voluntaris més.
P: Quan us poseu a preparar l’edició de la fira? Com és, aquest procés?
R: Descansem dos mesos i al gener ja comencem a
fer coses. Una fira com la nostra mai té un cronograma estable, fix, ja que
pateix d’una inestabilitat pressupostària extrema. No obstant això, podríem dir
que sempre hi ha una primera fase de marcar les bases estratègiques –en funció
de les mancances i lliçons apreses de l’edició anterior i les noves idees per
la corrent–; assegurar el finançament; lligar la programació i finalment
dissenyar la campanya de comunicació.
P: Quin és, a grans trets, el pla de comunicació de la fira?
R: Evidentment, plantegem una campanya basada en
molts fronts –mitjans, publicitat, xarxes–, però la nostra obsessió és
l’excel·lència en el tracte personal. Per exemple, amb les editorials participants.
Sempre que ens interpel·len, contestem de pressa i si hi ha algun problema ens hi
impliquem a fons, no ens en desentenem. Participants i organitzadors tenim un
front comú. No ens dediquem a vendre metres quadrats d’estands. Això, que
sembla tant senzill com obvi, és el nostre actiu comunicatiu més valuós i així
ens ho reconeixen les editorials mateixes. Si explico tot això, és perquè amb
el públic que ve a la fira apliquem la mateixa norma... i això la gent ho nota
i ho agraeix moltíssim; tant, que molts repeteixen l’any següent. Si algú ha
quedat desatès, de seguida entén que no anem sobrats de personal i que hi ha
molt de treball voluntari. La gent que ve a la fira és molt maca.
M-À. Codes: "La gent que ve a la fira és molt maca".
Imatge de l'edició del 2013. Foto: Liberisliber.
Imatge de l'edició del 2013. Foto: Liberisliber.
P: Amb quines dificultats tècniques i logístiques us vau trobar al principi?
R: Als primers dos anys, la nostra inexperiència,
el desconeixement del gran públic del nostre leitmotiv –poca gent sabia que existien les editorials
independents–, la llunyania dels grans nuclis poblacionals, no tenir tren i, esclar,
un pressupost de pena. Els tres últims factors encara persisteixen avui.
P: El creixement tan ràpid de la fira us ha portat gaires maldecaps?
R: No ens hauria provocat cap maldecap si el
finançament hagués acompanyat. La Generalitat –l’entitat que més suport ens hauria de donar per capacitat financera i
afinitat d’objectius– té un sistema de
subvencions que no té en compte l’eficiència –ni l’eficàcia, tampoc– i que dóna
més diners a qui més en demana, i tot plegat es redueix a un criteri
percentual. Per posar un exemple clarificador, l’any passat, un festival
literari de la demarcació de Girona que celebrava la primera edició –amb un
pressupost que rondava els 120.000 €–, va rebre més del doble de diners que nosaltres
i va tenir la meitat de públic en relació a la nostra fira. Sense comentaris.
P: Quant costa muntar Liberisliber? D’on prové el pressupost?
R: Ronda els 30.000 euros, que provenen bàsicament
de subvencions i d’ingressos propis –quotes de participació, més petits
patrocinis–.
P: El suport institucional-públic és suficient per a finançar aquest tipus
d’esdeveniments? Quines creieu que són les millors vies de finançament?
R: Som una fira literària. No som la F1. No som la
Lliga BBVA. Per tant, el primer canal de finançament sempre estarà format pels
ingressos propis i el finançament públic, si no és que el món i les prioritats
de la gent canviïn una mica. Els patrocinadors busquen la màxima visibilitat per
obtenir el màxim rendiment de la seva inversió publicitària. Poques empreses
tenen un esperit de mecenatge a l’antiga. A més, sol passar que com més creix
una fira, més fàcil ho té per trobar patrocinis –justament quan no els
necessita tant, perquè els seus ingressos propis han augmentat–.
Sigui com sigui,
en el nostre cas, per la nostra fixació per la màxima eficiència, amb el
suport institucional en tindríem prou, ja que la quantitat que solem demanar –i
que no ens donen–, està molt per sota de les grans subvencions que es
reparteixen cada anys a entitats i empreses molt concretes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada