Durant els mesos
de febrer i març, la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona ha ofert
un cicle de conferències englobades sota el títol Pensar la Comunicació. Les xerrades, obertes a tots els públics,
han estat d’especial utilitat pels estudiats de Comunicació Cultural de la
mateixa Facultat. Al llarg d’aquests dos mesos, cada dimarts i cada dijous han
visitat les nostres aules personalitats de renom especialitzades en àmbits comunicatius.
Des de publicistes, passant per directors de televisió i locutors de ràdio,
fins a organitzadors d’esdeveniments culturals, escriptors i, fins i tot, una
actriu; les conferències han comptat amb professionals de diverses branques informatives
que han anat completant l’arbre de la comunicació.
Tot i que en
cada xerrades s’exposaven uns fets i característiques particulars, totes
convergien en una mateixa qüestió. El món de la comunicació està patint
transformacions derivades dels avenços tecnològics referents a les xarxes 2.0.
El paradigma comunicatiu tal i com el coneixem està mutant i aquests canvis no
es poden frenar. Davant aquesta situació cada vegada més accelerada, els
comunicadors poden adoptar dos postures: o bé nadar a contracorrent intentant
mantenir viva la comunicació tradicional, o bé fer ús d’aquestes noves eines
comunicatives per intentar treure’n profit. Ara bé, la utilització d’aquests
nous mètodes ha de portar-se a terme correctament, evitant que perjudiquin la
fiabilitat i la veracitat d’allò que es comunica. Internet porta una motxilla
plena de contres, entre els quals
carrega la immediatesa i la poca contrastació de la informació. Avui en dia,
tots podem informar sobre qualsevol cosa i des de qualsevol punt. Però si volem
dedicar-nos-hi professionalment, hem de distingir-nos de la resta i posar dics
de contenció a aquests mals usos informatius per evitar que la banalitat hi
tingui un lloc. A les nostres mans es troba transformar aquests contres en pros.
En total han
estat 12 xerrades, totes i cada una de gran servei. Però pel que fa als
estudiants de Comunicació Cultural, han estat especialment útils aquelles
relacionades amb la gestió i la comunicació de la cultura per tal
de promoure-la. Properament, publicaré les cròniques per tal de fer-me ressò dels
consells, experiències, reflexions i anècdotes que ens han permès complir
l’objectiu de les visites: pensar més profundament la comunicació.
Carla Torruella Felip
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada