Tres editorials expliquen les seves impressions sobre la
fira literària Liberisliber
Eloi Camps Durban
La crisi econòmica
sacseja amb força tots els sectors de l'economia, i la indústria cultural no
n’és una excepció. I dins d’aquesta indústria, el subsector que pateix més és
l’editorial. Encara que sigui la primera indústria cultural a l’Estat espanyol,
el llibre, com a mercat, és fràgil i, des de fa uns anys, ha vist com la facturació
ha baixat considerablement. Això es deu tant a l’augment del preu del producte
–que, afegit al poc hàbit lector de la població en general, propicia un descens
de les vendes– com als canvis de paradigma en el consum cultural. Abans de la
crisi es facturava molt; des del sector editorial s’admet que hi podria haver
hagut una bombolla
editorial. El mercat ha tendit a concentrar-se en grans grups editorials:
moltes editores mitjanes han hagut de tancar o integrar-se en una altra de més
gran. A això cal sumar-hi la fi del model de negoci editorial de tota la vida i
la transformació tecnològica que viu l’edició de llibres.
Les editorials
independents tampoc passen per bons moments. Ara bé, potser no han notat tant
el trasbals de la crisi. Poden mantenir la independència i l’aposta editorial
pròpia perquè presenten una estructura reduïda. Però es mantenen, sobretot,
gràcies a un públic fidel que troba en els seus catàlegs llibres que no troba
en els de les grans editores. Com comenta Miquel-Àngel Codes, director de
Liberisliber, les
editorials independents conformen un ecosistema molt viu i divers, en què
el punt en comú és la gran cura a l’hora d’escollir què es publica. Són obres específiques,
amb valor afegit, que les grans editorials no s’arrisquen a publicar perquè es
vendrien poc. Les independents opten per fer tirades petites per minimitzar
costos i sovint tenen una vessant d’activisme cultural important. Acostumades a
treballar a l’ombra, passen desapercebudes pel gran públic, però sobreviuen
gràcies a una filosofia insubornable.
La fira d’editorials
independents Liberisliber
de Besalú és un punt de trobada per a aquestes iniciatives i una ocasió perquè
es donin a conèixer. Les editores que hi van n’estan encantades, i en destaquen
la ubicació: Besalú és una vila medieval que es troba a mig camí del mar i la
muntanya i que està ben connectada. En l’edició de l’any passat, la fira va
aplegar trenta-quatre editorials; la majoria eren dels Països Catalans.
Coneguem-ne algunes una mica millor.
Edició del 2013. Foto: Liberisliber
Albertí Editor és una
editorial veterana, fundada el 1954, que es dedica als diccionaris i a la
divulgació històrica. Ha sigut present en una edició de Liberisliber i enguany
repetirà. Virus Editorial funciona
des del 1991 i creu en l’edició com a eina d’una “comunitat de lluita” que
ajuda a repensar el món de manera “radicalment crítica”. Participen a la fira
des de la primera edició. Edicions
Sidillà neix el 2010 amb la voluntat d’editar llibres tant de ficció com de
divulgació “que el lector tingui la sensació que ha valgut la pena llegir-los”.
Van anar per primer cop a la fira el 2012.
El contacte directe
amb lectors i públic en general és un dels punts forts que té la fira, segons
Albertí Editor. Des de Sidillà apunten que gràcies a la fira arriben a
“persones a qui possiblement ens costaria molt arribar”. I afegeixen que els
editors han de ser presents al carrer per ensenyar la feina que fan i que,
així, es valorin més les seves apostes editorials. Per la seva banda, a Virus Editorial consideren
que Liberisliber és “un esdeveniment merescut pel món del llibre” perquè
reflecteix la bibliodiversitat. Totes tres editorials destaquen la proximitat i
el bon tracte de l’organització.
El descens de les
vendes afecta tant les editorials grans com les petites, segons Edicions Sidillà.
Consideren, a més, que cal “un compromís a moltes bandes si volem mantenir el
nivell de producció editorial del país” perquè si no, a la llarga, les
independents deixaran d’arriscar-se. A Albertí Editor apunten que la crisi ha
obligat les independents a “elegir més que abans què poden editar” perquè les
vendes han caigut, en termes generals, un 30%. Encara que siguin tiratges petits,
cal assegurar-se que els exemplars es vendran. Virus expliquen que en aquests
temps de crisi, en què les grans editorials reprodueixen “lògiques
inflacionàries” que deriven en monopolis del sector, les editorials
independents resisteixen i, en el seu cas, continuen apostant per la cultura de
barri.
El director de
Liberisliber comenta que la fira ha crescut molt en molt poc temps. Pel que fa
al futur de la fira, des d’Albertí Editor es considera que, si es fes més
publicitat, potser hi hauria més assistència de públic. Des de Sidillà temen
que creixi en excés i que “perdi aquest punt de ‘grup d’amics’ que té ara”. A
Virus Editorial troben a faltar un concepte que vehiculi les edicions. Creixi
poc o molt, és clar que Liberisliber continuarà essent una cita de referència
per als amants de la bona lectura i per als editors amb més mentalitat d’artesà
que d’empresari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada