Roma és
una pel·lícula basada en la vida del director, Federico Fellini, però en la
qual el vertader protagonista és la ciutat de Roma. La pel·lícula es constitueix
amb el transcurs d’una sèrie d’episodis que mostren les impressions que la
capital italiana va deixar sobre Fellini.
Ens
trobem a l’any 1939 quan el jove Fellini emprèn el seu viatge cap a la ciutat
que els seus professors li han descrit i que durant tant de temps ha imaginat. Les
accions s’ordenen segons la memòria del director, o potser segons l’urgència d’explicar-les;
la qüestió és que les escenes no tenen res a veure les unes amb les altres. A aquestes
imatges, ens acompanya la veu en over del mateix director, que ens serveix
de guia i ens fa la pel·lícula més amena. Aquesta manera d’explicar la història
justifica que no se segueixi cap història lineal.
Podem
dir que la pel·lícula té dues parts: per una banda, la visió que des del poble
en el que vivia abans d’anar a Roma tenia de la ciutat. Es tracta d’una
correlació de records que segueixen un cert ordre cronològic i que mantenen un
ritme com el que empra actualment Woody Allen. Per una altra, la representació
de la Roma d’aquell moment, en la que es fa un homenatge a l’arquitectura
clàssica romana. Encara podríem parlar d’una part entre aquestes dues, en la
que narra el seu trasllat i la seva estància a Roma durant la Segona Guerra
Mundial. La pel·lícula, doncs, es fixa en la transformació de la ciutat al
llarg del temps.
Es tracta,
doncs, d’una pel·lícula molt personal, amb tocs d’humor i sarcasme, amb la que el
director rendeix homenatge a la seva estimada Roma, íntima i universal a la
vegada, documental i autobiografia al mateix temps; una perfecta història improvisada.
Marta Fàbregas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada