FESTIVAL
MOT
Tot estava apunt. Cadires, fulletons, càmera,
il·luminació, servei de bar, nervis, protagonistes, públic, ganes
de començar i un llarg etcètera. La Carbonera d'Olot presentava un
aspecte esplèndid, i és que sota l'atenta mirada de la comissària
del festival, la Mita Casacuberta, tot havia estat pensat i repensat
al més mínim detall.
Encetava el MOT ella mateixa. Abans però, els
inevitables parlaments protocol·laris, aquest cop breus, per part de
les institucions. Ajuntament, Diputació i Generalitat van elogiar el
festival, van desitjar-li un futur molt pròsper i van aprofitar per
remarcar la importància d'una cultura que cada vegada s'està
deixant més de banda. Minuts més tard va ser la Mita qui va
explicar el que en el fons era el seu projecte. Amb tot l'escenari
per ella va donar les gràcies a aquells que han fet possible la
reedició del festival i a tots els presents a la sala per
acompanyar-la en aquell nou camí que s'iniciava. Un cop acabat el
discurs més 'mediàtic', va anar per feina. Començava el MOT 2015.
Amb l'èxit de l'edició de l'any anterior sobre les
ciutat imaginàries i la literatura fantàstica a la butxaca, el MOT
d'enguany volia escriure ciutats i viatjar novel·les.
Aquests conceptes genialment creats per la comissària defineixen
molt bé quina va ser l'essència del MOT 2015. El nom propi de
l'obertura d'aquell conjunt d'actes culturals, i una mica l'alma
mater del festival, va ser el d'Italo Calvino. Qui no ha
llegit Ciutats invisibles es
preguntava, la gran obra de l'escriptor italià nascut a Cuba. Com
els parallamps de les taulades, les aspes de les banderes i les
mateixes reixes de les finestres eren protagonistes de la ciutat i,
per tant, de la novel·la. I és a partir d'aquí que neix el
festival. ''Què serien
les ciutats sense els escriptors que en parlen i hi traslladen les
seves novel·les?'' referenciava
la comissària. Autors i ciutats coincidien amb l'ascensió del
gènere novel·lístic com a model referent, fet que el MOT va voler
destacar. La novel·la ha creat les ciutats, els ha donat forma i les
ha caracteritzat. En definitiva, la novel·la és ciutat.
A més a més,
Casacuberta va qualificar de clau la presència d'una novel·la sobre
una ciutat. Balzac
i la seva París,
el Londres
de Lanchester,
la Roma
de Mazzuco
o bé Nootboom
i Berlín
en són exemples. Exemples que els lectors tenen la necessitat de
fer-los seus, de sentir-se protagonistes de les novel·les que han
llegit i que han tingut lloc pels indrets de la ciutat. Una ciutat
amb novel·la diu molt de la ciutat i de la seva societat, comentava
la comissària. Gairebé no ets ciutat sense una novel·la que hi
tingui lloc.
Acabada la part més amena, tocava enllestir el que tot
interessat en el MOT sabia però que calia comentar. Un festival
dividit en dos 'caps de setmana llargs'. El primer va tenir lloc a
Olot, a la Sala Carbonera del Teatre Municipal, concretament del 9 a
l'11 d'abril. A Girona, el segon, del 16 al 19, també d'abril, en
aquest cas a l'auditori de la recent inaugurada Biblioteca Carles
Rahola. Quina seria la metodologia? Doncs al més pur estil banc
Sabadell. D'hora i mitja cada tema, majoritàriament amb les
anomenades 'Converses' entre dos autors de renom, els quals hagin
escrit novel·les que tenen lloc a la ciutat o bé coneguin molt a
l'autor o al ciutat. També però amb alguna conferència d'un sol
protagonista. Sempre, això si, controlats per un 'moderador', la
mateixa Mita Casacuberta.
Així doncs, la comissària del Festival MOT,
clarivident i entenedora, i sobretot riallera, va filar un discurs,
que llegit en alguns instants (fet del qual ja es va excusar) ja que
no es volia deixar de comentar res, va atraure al públic. Jo encara
diria més, un discurs que va atrapar o captivar el públic. La idea
no podia ser ni més clara ni més bona i més ben explicat tampoc. A
l'inici durant els parlaments, algú va comentar que les novel·les
d'aquests autors t'endinsaven tant en les ciutats, en els carrers i
en l'aire que s'hi respira que gairebé podrien substituir les tan
estimades guies turístiques. El festival sabia que viatjant les
novel·les els lectors poden conèixer els racons de món, tots
ells en la vida a la ciutat, que mai no haurien pogut imaginar-se, ja
que són les ciutats la més sincera essència d'aquestes novel·les.
Ignasi Quintana Comas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada