Una
estona amb Luis Goytisolo
Situem-nos.
Primera xerrada del segon dia del Festival MOT 2015, en aquest cas a
Girona. Auditori de la biblioteca, recentment inaugurada, Carles
Rahola de la ciutat. Disset d'abril. Sis de la tarda. Bé, sis i
alguns minuts de la tarda. Acompanyat de la comissària del festival,
Luis Goytisolo es disposava a comentar el que en definitiva era una
de les essències del MOT 2015, la naturalesa de la novel·la i la
relació amb la ciutat. Gran escriptor, novel·lista i assagista
planteja la ciutat com a material literari, és a dir, com a un
protagonista més del relat. Amb una veu un punt escardada i seguint
més o menys l'esquema que s'havia preparat, Goytisolo va argumentar
el paper clau de la novel·la i el canvi disruptiu que va suposar la
seva aparició com a tal. Guanyador del Premio Nacional de las
Letras Españolas l'any 2013 i autor d'Antagonía (1973-1981)
una grandiosa trilogia teatral, així com Cosas que pasan
(2009) un llibret on es
despulla i redacta una profunda auto-reflexió sobre la seva
literatura.
Imaginem-nos
ara l'esquema preparat per a la ocasió del conferenciant. El títol
podria ser 'història de la novel·la' i els apartats 'inicis',
'segle XIX', 'segle XX' i 'actualitat'. Va iniciar el parlament amb
el Renaixement. És a partir d'aquesta època que existeix la
novel·la i, un element primordial, òbviament, n'és la impremta. És
el moment, diu Goytisolo, en què les persones es perdien escoltant
en veu alta els escrits i que era l'hora de llegir els exemplars per
aconseguir una bona comprensió. Els Lazarillo, Cid,
Celestina i companyia però, no dedicaven ni un minut a parlar
sobre la ciutat on ocorrien els fets. El primer polsim de fer de la
ciutat una protagonista més va ser El Quijote amb Barcelona,
la única ciutat que apareix a la novel·la.
Dos
cents anys més tard, arribats al segle XIX, és moment de canvis
importants. La prosa supera la poesia. Els escriptors, com ara
Goethe, Balzac o Flaubert, veien que la prosa els permetia molta més
flexibilitat i un ventall de recursos més elevat. La novel·la ja
dominava el món literari. Era el moment també d'expansió de les
ciutats, les ciutats creixien, les ciutats esdevenen claus en l'obra
i els autors en parlen. El propi Balzac era també un urbanista per
exemple. En el terreny espanyol, només La Regenta
de Clarín oferia una visió de la ciutat des del clergat. Un segle
fluix segons Goytisolo.
Fa
cent anys, és a dir, el segle XX, la novel·la era ja invasiva.
Sobretot la primera meitat de segle amb l'erupció de la novel·la
nord-americana, artistes com John Dos Passos amb American
Tranfer (1925) on narra la vida
del metro de NY o bé personatges com Scott o Fischer. Joyce
evidentment va ser el més comentat. Bioquímic, amb la bohèmia
característica i l'anàlisi de les persones. ''Un
texto para ser leído en voz baja''
així era la novel·la del vint, comentava el conferenciant. Hi havia
la necessitat d'absorbir i d'assumir el text.
Abans
d'acabar la conferència amb el segle vint-i-u, la sala va adquirir
uns instants de tendresa. Goytisolo parlava de la seva obra
literària. La comissària, que no ho he dit però tots sabem que era
la Mita Casacuberta, atenta, gairebé com si hagués de prendre
apunts, escoltava com l'escriptor basc parlava de la seva mare. No la
va conèixer i no en té cap record. En moltes obres però, hi surt.
Julia
era el seu nom, el mateix que moltes de les protagonistes. Un altre
element clau és el camp. Luis Goytisolo contextualitza molta obres
en el seu únic record infantil, el camp. Aprofitant l'avinentesa i
l'embranzida de la seva vida personal va comentar que de ben petit la
seva passió era escriure. S'ho passava bé i li era un
entreteniment. Era una manera també de tirar endavant,
d'espavilar-se i superar les adversitats com la mort de la seva mare.
Un
cop deixades les interioritats a banda i abans d'arribar al torn de
preguntes, era el moment del segle XXI. Molt lligada a
l'arquitectura, als gratacels i a les grans dimensions, així veia la
novel·la. Una novel·la de fet, que apunta al canvi social d'una
magnitud extraordinària. La gent no viatja novel·les, la gent
viatja pel selfie
i
perquè tothom sàpiga que ha fet el viatge. També s'ha de dir però,
que els llibres de l'actual segle, diu l'assagista, traslladen el
lector cap al subconscient i el més enllà. Com si el món del dia a
dia no fos prou rellevant per satisfer les necessitats escriptores i
lectores.
Finalment,
del torn de preguntes m'agradaria destacar-ne una en concret. Ho
resumeixo. Ha d'adaptar-se i evolucionar l'autor en funció de com ho
fa el públic lector? Hem d'escriure llibres per nens que de petits
no tiraven pedres sinó que jugaven a la Playstation? Goytisolo, ben
seriós i directe contestava. Va anar així. ''No, nosaltres hem
d'escriure sobre el que ens agrada''. ''Alguna pregunta més?''
es va sentir de fons. No fins aquí era tot. Gràcies Luis.
Ignasi
Quintana
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada