Casino (1995)
1973. Sam “Ace” Rothstein (Robert De
Niro), un professional de les apostes, es trasllada a Las Vegas per
convertir-se en director d’un important
casino que pertany a un grup de mafiosos amb l’objectiu de garantir el seu funcionament per tal que els
diners segueixin fluint sense cap mena d’obstacle i controlar cada una de les
sales en les quals sempre hi ha gent que
juga amb l’ajuda de les trampes. La situació es complica quan apareixen dos
personatges; per una banda, la jova Ginger (Sharon Stone) de qui s’enamora
perdudament i que l’acabarà portant a la desesperació pel seu egocentrisme. Per
altre banda, un vell amic de Sam, Nicky Santoro (Joe Pesci), arriba a la ciutat
enviat per ajudar-lo, però les possibilitats per a delinquir a Las Vegas
l’acabaran portant a actuar amb una indiscreció que afectarà i molt el negoci
del casino i a les vides de tots els integrants del negoci.
És lògic que la majoria dels crítics
comparin aquesta pel·lícula amb una altra obra mestra com ‘Goodfellas’; el
mateix director utilitza una temàtica similar amb Robert De Niro i Joe Pesci
presents als dos films i el seu estil narratiu que recorda en tot moment a la
més vella dels dos. Per aquest motiu,
Scorsese intenta arreglar els pocs errors que en un primer moment pot semblar
que tingui la pel·lícula del 1990 per a fer un altre exquisit treball cinc anys
més tard.
Tants són els elements que deixen
evidència de la immensitat d’aquest film, que ja des d’un inici, fent ús d’un
tret característic que Scorsese sempre incorpora del cinema negre com és la veu en off, ens evidencia un tràgic
final que no pot ser cap altre quan es tracte d’una història amb un amor no correspost
i un bàndol de màfia que s’excedeix més del compte. L’operació post-moderna que
en fa d’aquesta veu alternant-la amb els diferents personatges del film és per
emmarcar; si ja des d’un inici –i no és casualitat- ens recorda als primers
minuts de ‘Sunset Boulevard’ amb la
mort del protagonista per introduir-nos la història, també la utilitza per entrellaçar
d’una manera clarivident un film complex
de llarga durada que sens dubte se’ns faria molt més espessa pel seu contingut.
Insisteixo en la idea que té Scorsese
d’adherir elements propis del cinema clàssic per a donar-li forma en les seves
obres. Un altre exemple el trobem en la figura de la femme fatale que protagonitza sorprenentment bé Sharon Stone amb el
seu paper de dona mortífera que només amb la sexualitat pot controlar i
manipular al protagonista.
És sens dubtes un dels treballs més
acurats del director. Dóna forma tots els elements que té sobre la taula per a
formar-ne un film amb un estil ple d’exageracions i una forma exquisida que fan
que no t’avorreixis malgrat la durada. Ja sigui per la sumptuositat del diner,
per l’explosió d’algun personatge que dóna un gir de guió o amb alguna de les
bogeries acompanyades de paraules barroeres que protagonitza Joe Pesci i Sharon
Stone.
Sergi Solana Tubau
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada