El
cinema de Sidney Lumet es caracteritza per ser un cinema compromès
i, fins i tot, necessari: la justícia, la corrupció, el crim o els
drets humans són alguns dels temes que tracta en les seves
pel·lícules. L'epicentre del seu cinema són les persones, els
homes i les dones de peu de carrer; aquella gent que camina pel
carrer passant desapercebuda, vides anònimes en les quals s'hi amaga
un passat, una realitat individual, uns dilemes morals i
existencials. Lumet, amb to crític, explora la condició humana
d'aquestes individus.
A
The Pawnbroker (“el prestador”), de 1964, la condició
humana de Sol Nazerman -esplèndidament interpretat per Rod Steiger-
es troba fragmentada. O, senzillament, anul·lada. Una família
reunida, nens corrent a través d'un camp, somriures i mirades
tendres sota un arbre i a la vora d'un riu: la felicitat simbolitzada
través d'unes imatges en càmera lenta. Tot es desintegra amb el
rugir d'una motocicleta nazi aproximant-se. Sol Nazerman va
sobreviure als camps de concentració i, deixant enrere Europa, va
emigrar als Estats Units, més concretament al barri de Harlem, Nova
York. Posseeix una petita botiga de préstecs, dividida per una
sòlida tanca metàl·lica que converteix aquell espai en una mena de
gàbia. El dia a dia de Nazerman: conduir fins a la botiga, pujar la
persiana, atendre els clients, baixar la persiana i tornar a casa.
Amb desgana, de forma metànica, com si la seva vida fos una mena de
tramit o, senzillament, perquè Nazerman és una persona sense ànima,
una persona traumatitzada que “viu” marcada pel seu passat. Una
memòria que el persegueix, un passat que se l'hi apareix en forma de
records punxants i reveladors, que ens fan comprendre que Nazerman
ho va perdre tot als camps de concentració: la seva dona, el seu
fills, els seus amics i, també, a ell mateix. Sol Nazerman va morir
amb els demés.
Un
ésser errant i solitari, apàtic, sense sentiments, sense
expressions ni gestos vitals. Apressat pel seu passat, es reclou en
ell mateix, evitant tota mena de contacte o relació amb la resta de
persones. La misèria interior de Nazerman es mescla amb la misèria
del lloc que habita, on n'hi ha rastre de l'anomenat “somni
americà”: pobresa, corrupció, drogues, prostitució. Un món gris
que viu aliè al passat; un món gris que, a la seva manera, intenta
sobreviure, mentre Sol Nazerman ha desistit de tota vida i esperança.
La misèria en la misèria. Primo Levi es preguntaria: “fins a quin
punt és un home, un ésser humà?”, i un dels personatges del
film, també supervivent de l'Holocaust, en podria donar la resposta,
quan l'hi diu a Nazerman: “Jo també vaig estar a Auschwitz, però
vaig sortir viu. Tu vas sortir mort. Un supervivent covard, mereix la
pena? Sense amor, sense compassió ni pietat. Sol Nazerman, no ets
més que un cadàver que es manté en peu!”. Efectivament, Nazerman
no és més que un “walking dead”.
Lumet no dóna lloc a l'esperança, ni a l'humor, ni als finals feliços. Elabora un retrat realista i colpidor d'un ésser mort i abandonat en una societat morta i abandonada. Vides anònimes, de tots orígens, entren en aquella botiga de préstecs, mentre Nazerman s'aïlla en el seu propi trauma. Lumet s'endinsa en l'interior d'un Harlem d'éssers oblidats deixats a la intempèrie, de vides alienes, míseres i sense rumb. En una zona gris.
Lumet no dóna lloc a l'esperança, ni a l'humor, ni als finals feliços. Elabora un retrat realista i colpidor d'un ésser mort i abandonat en una societat morta i abandonada. Vides anònimes, de tots orígens, entren en aquella botiga de préstecs, mentre Nazerman s'aïlla en el seu propi trauma. Lumet s'endinsa en l'interior d'un Harlem d'éssers oblidats deixats a la intempèrie, de vides alienes, míseres i sense rumb. En una zona gris.
Joel Vila Truyol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada