I
Sidney Lumet continua amb el seu treball crític del món que
l'envolta. Aquest cop en un to més satíric, gairebé d'humor negre,
sense perdre en denúncia i contundència. A Network,
de 1976, Lumet posa la mira en la televisió i, en definitiva, el món
implacable que abraça la nova divinitat del segle XX.
Howard
Beale, interpretat amb vigor per Peter Finch, és un veterà
presentador d'un informatiu que és acomiadat quan baixa el nivell
d'audiència del seu popular programa. Audiència. No obstant, abans
d'abandonar la cadena, Beale anuncia que abans d'anar-se'n se
suïcidara davant les càmeres, disparat-se un tret en directe. La
sorpresa, entre companys i televidents, és total. Com actuar davant
aquest fet? La idea és fer-lo fora immediatament i no deixar que
parli més davant les càmeres. No obstant, Beale convenç els
directors per entrar en directe i demanar perdó, per tal
d'acomiadar-se amb honor. Les coses no van com s'esperaven i Beale,
en lloc de disculpar-se, en un rostre indignat i cabrejat, elabora un
discurs crític i contundent vers una societat i un sistema
-capitalista- cínic, hipòcrita, mancat de valors, on la televisió
crea una realitat paral·lela, il·lusòria, que fomenta la
insensibilitat i la indiferència. Beale apel·la directament
l'audiència -i, per torn, tots nosaltres- i ens incita a apagar el
televisor, aixecar-nos de la cadira i cridar a través de la
finestra: “I'm as mad as hell, and I'm not going to take this
anymore”.

Fins
que Howard Beale comença a treure a la llum qüestions que van en
contra de la pròpia cadena. Llavors, esdevé una molèstia. Què
se'ls acudeix per tal de desfer-se'n? Com si es tractés d'un guió de
ficció, contracten una banda criminal que mati a Beale dins del
mateix plató, en directe, mentre està parlant a milers de persones.
Fins on s'és capaç d'arribar? La monstruositat interior del
sistema... Realitat i ficció es confonen. És real el que estem
veient, o no és més que un joc, una ficció, una il·lusió? El
públic, mecànic i cegament fascinat, aplaudeix.
Sidney
Lumet, una vegada més, ens interpel·la, tot desmuntant les
convencions, forçant-nos a prendre partit a l'hora d'emetre un
judici. Una vegada més, ens porta a aquesta “altra banda” del
“miratge” de la realitat. Capgira el marc. Fa un cinema
necessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada