I
Sidney Lumet continua amb el seu treball crític del món que
l'envolta. Aquest cop en un to més satíric, gairebé d'humor negre,
sense perdre en denúncia i contundència. A Network,
de 1976, Lumet posa la mira en la televisió i, en definitiva, el món
implacable que abraça la nova divinitat del segle XX.
Howard
Beale, interpretat amb vigor per Peter Finch, és un veterà
presentador d'un informatiu que és acomiadat quan baixa el nivell
d'audiència del seu popular programa. Audiència. No obstant, abans
d'abandonar la cadena, Beale anuncia que abans d'anar-se'n se
suïcidara davant les càmeres, disparat-se un tret en directe. La
sorpresa, entre companys i televidents, és total. Com actuar davant
aquest fet? La idea és fer-lo fora immediatament i no deixar que
parli més davant les càmeres. No obstant, Beale convenç els
directors per entrar en directe i demanar perdó, per tal
d'acomiadar-se amb honor. Les coses no van com s'esperaven i Beale,
en lloc de disculpar-se, en un rostre indignat i cabrejat, elabora un
discurs crític i contundent vers una societat i un sistema
-capitalista- cínic, hipòcrita, mancat de valors, on la televisió
crea una realitat paral·lela, il·lusòria, que fomenta la
insensibilitat i la indiferència. Beale apel·la directament
l'audiència -i, per torn, tots nosaltres- i ens incita a apagar el
televisor, aixecar-nos de la cadira i cridar a través de la
finestra: “I'm as mad as hell, and I'm not going to take this
anymore”.
Pugen
les audiències, i Diana Christensen -interpretada per Faye Dunaway-,
proposa que la “bogeria” de Howard Beale esdevingui una rutina a
la cadena: Beale es deixa anar, diu veritats a la cara, i l'audiència
s'hi sent identificada. Funciona. Paral·lelament, Diana i Max
Schumacher, company de Beale, mantenen un afer “amorós”
damnificat a causa de la fredor i l'apatia de Diana, ésser
obsessionat per les audiències. Se'ns mostren éssers que més que
persones semblen humanoides, éssers sense sentiments que viuen de i
per a la competitivitat i els diners. I Howard Beale, és boig o no
és boig? Per alguns diu veritats com una catedral, per d'altres no
és més que una persona desequilibrada que, a través dels seus
discursos “populistes”, fa pujar l'audiència. Amb el temps,
Beale s'anirà convertint en una marioneta, un ésser explotat pel
sistema; un ésser que des de la seva aparent, o no, alienació,
servirà els interessos de la cadena. Arribarà un moment el què no
sabrem si ens parla el Beale humà o el Beale marioneta. Una
marioneta de la televisió, la nova divinitat, encarnada pel
president de la cadena, Arthur Jensen, que se'ns apareix com el
mateix Déu, com un ésser totpoderós. I Beale es converteix en el
predicador del seu evangeli.
Fins
que Howard Beale comença a treure a la llum qüestions que van en
contra de la pròpia cadena. Llavors, esdevé una molèstia. Què
se'ls acudeix per tal de desfer-se'n? Com si es tractés d'un guió de
ficció, contracten una banda criminal que mati a Beale dins del
mateix plató, en directe, mentre està parlant a milers de persones.
Fins on s'és capaç d'arribar? La monstruositat interior del
sistema... Realitat i ficció es confonen. És real el que estem
veient, o no és més que un joc, una ficció, una il·lusió? El
públic, mecànic i cegament fascinat, aplaudeix.
Sidney
Lumet, una vegada més, ens interpel·la, tot desmuntant les
convencions, forçant-nos a prendre partit a l'hora d'emetre un
judici. Una vegada més, ens porta a aquesta “altra banda” del
“miratge” de la realitat. Capgira el marc. Fa un cinema
necessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada